ΠΡΟΦΙΛ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Διάρκεια3 με 4 ακαδημαϊκά έτη (Πλήρης Φοίτηση)
Δίδακτρα
€12,060 στο σύνολο της φοίτησης
ΓλώσσαΕλληνική, Αγγλική
ΠανεπιστημιούποληΛευκωσία, Λεμεσός
CALLSΟ Σκοπός του Προγράμματος είναι η ανάπτυξη δεξιοτήτων εκπόνησης υψηλής ποιότητας έρευνας, έτσι ώστε μέσω εξειδικευμένης μεθοδολογίας ανάλυσης και αξιολόγησης της αρχιτεκτονικής, του δομημένου περιβάλλοντος και της πολεοδομίας να προάγεται η επιστημονική γνώση και να προωθούνται τα ακαδημαϊκά και ερευνητικά πρότυπα, στα πλαίσια των ακαδημαϊκών και ερευνητικών στόχων αριστείας που θέτει το Τμήμα, η Σχολής και το Πανεπιστήμιο.
Το Διδακτορικό Πρόγραμμα στην Αρχιτεκτονική αποσκοπεί στην ανάπτυξη και διάδοση νέας γνώσης με έμφαση κατά προτεραιότητα στα ερευνητικά πεδία της Συντήρησης και Αποκατάστασης Μνημείων και Ιστορικών Κατασκευών, του Περιβαλλοντικού Σχεδιασμού και του Αστικού Σχεδιασμού/ Πολεοδομίας. Μπορεί επίσης να αφορά και λοιπά πεδία της επιστήμης του Αρχιτέκτονα Μηχανικού.
Η επιστημονική γνώση και η έρευνα στο πεδίο της Συντήρησης και Αποκατάστασης Ιστορικών Κατασκευών και Μνημείων έχει καλλιεργηθεί κατά τα τελευταία πέντε έτη από το Τμήμα Αρχιτεκτονικής στα πλαίσια ομώνυμου μεταπτυχιακού προγράμματος. Υπάρχει πλέον η ανάγκη και η ωριμότητα τόσο του Τμήματος όσο και του ακαδημαϊκού προσωπικού και των εν δυνάμει φοιτητών να εμβαθύνουν σε διδακτορική έρευνα στα πεδία αυτά.
Αντίστοιχα, η γνώση και η έρευνα στο πεδίο του Περιβαλλοντικού Σχεδιασμού, τόσο σε επίπεδο μεμονωμένων κτιρίων όσο και σε επίπεδο πολεοδομικών ενοτήτων και συγκροτημάτων, έχει καλλιεργηθεί μέσα από την κατεύθυνση Αειφόρο Δομημένο Περιβάλλον στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Μηχανική της Ενέργειας , στο οποίο συμμετέχει προσωπικό του Τμήματος κατά τα τελευταία έτη. Υπάρχει επίσης η ανάγκη και η συσσωρευμένη εμπειρία τόσο σε επίπεδο Τμήματος όσο και του ακαδημαϊκού προσωπικού αλλά και των εν δυνάμει φοιτητών να εμβαθύνουν σε διδακτορική έρευνα στα πεδία αυτά.
Στο Τμήμα αναπτύσσονται παράλληλα και άλλα πεδία της επιστήμης του Αρχιτέκτονα Μηχανικού, όπως η αρχιτεκτονική σύνθεση κτιρίων, η αστική σύνθεση, η αρχιτεκτονική τεχνολογία και τα ψηφιακά μέσα στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό, για τα οποία οικοδομείται το υπόβαθρο για την ανάθεση διδακτορικής έρευνας και σε αυτά.
- Η προώθηση της έρευνας για την επιστήμη του Αρχιτέκτονα Μηχανικού πέραν από τα όρια της υπάρχουσας γνώσης.
- Η ανάπτυξη και εξέλιξη των διεπιστημονικών ερευνητικών δεξιοτήτων και δράσεων του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, της Πολυτεχνικής Σχολής και του Πανεπιστήμιου συνολικά.
- Η καθιέρωση και καταξίωση της διδακτορικής έρευνας στο περιφερειακό επίπεδο και η στόχευσή της στις κλιματικές, κοινωνικές και πολιτισμικές ιδιαιτερότητες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Εγγύς Ανατολής.
- Η καλλιέργεια στον διδακτορικό ερευνητή των γνώσεων υποβάθρου, της αναγκαίας ερευνητικής εμπειρίας, του ήθους και των δεξιοτήτων ώστε να καταστεί ως πτυχιούχος διδάκτορας χρήσιμος και ωφέλιμος στην κοινωνία.
- Η κατανόηση της δυναμικής, της ανάπτυξης και των απαιτήσεων του επιλεγμένων πεδίων της επιστήμης του Αρχιτέκτονα Μηχανικού, έτσι όπως εξελίσσεται διεθνώς, στην Ευρώπη και στην Ανατολική Μεσόγειο.
- Η παραγωγή νέας γνώσης με συστηματική ερευνητική ενασχόληση στα εστιασμένα ενδιαφέροντα του προγράμματος και η καλλιέργεια ερευνητικών προσανατολισμών στην αρχιτεκτονική πρακτική.
- Η ανάδειξη της έρευνας ως σημαντικού εργαλείου στην υπηρεσία της αρχιτεκτονικής επιστήμης, για ανύψωση της αρχιτεκτονικής πρακτικής ως τέχνης και επιστήμης.
- Η ανάπτυξη αναλυτικής και κριτικής σκέψης και η καλλιέργεια γόνιμου διαλόγου και συνεργασίας για την αντιμετώπιση των προβλημάτων και των προκλήσεων που σχετίζονται με τα πεδία έρευνας.
- Η κριτική συναρμογή του κύκλου πρακτική- θεωρία- έρευνα προσαρμοσμένη στην αρχιτεκτονική ως πράξη και θεωρία
Με την ολοκλήρωση του Μεταπτυχιακού Προγράμματος, οι απόφοιτοι θα διαθέτουν ένα συνεκτικό σώμα γνώσεων και δεξιοτήτων σε θέματα Συντήρησης και Αποκατάστασης Ιστορικών Κατασκευών και Μνημείων ή Περιβαλλοντικού- Σχεδιασμού και Αειφόρου Δομημένου Περιβάλλοντος ή άλλου συναφούς ακαδημαϊκού πεδίου. Επίσης, θα έχουν εξοικειωθεί με τις επιστημονικές μεθόδους έρευνας και θα έχουν αποκτήσει πρακτική εμπειρία. Σημειώνεται ότι έχει παρατηρηθεί τα τελευταία χρόνια ότι η ανάγκη ερευνητικής τεκμηρίωσης και υποστήριξης της επαγγελματικής πρακτικής είναι αυξανόμενη. Όλα αυτά θα τους επιτρέψουν να έχουν ένα ευρύ φάσμα επιλογών για επαγγελματική απασχόληση στους παρακάτω τομείς εργοδότησης στην Κύπρο:
- Δημόσιος Τομέας: Εργοδότηση σε φορείς του ευρύτερου Δημόσιου τομέα που ασχολούνται με θέματα συντήρησης και αποκατάστασης μνημείων και παραδοσιακών κτιρίων ή Περιβαλλοντικού/Αειφόρου Σχεδιασμού στην Κύπρο, όπως: Τμήμα Αρχαιοτήτων, Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως, Τμήμα Δημοσίων Έργων, Υπηρεσία Περιβάλλοντος, Υπηρεσία Ενέργειας, Επαρχιακές Διοικήσεις, Υπηρεσία Συντήρησης Τουρκοκυπριακών Περιουσιών, Τεχνικές Υπηρεσίες Υπουργείου Παιδείας, Τεχνικές Υπηρεσίες Πανεπιστημίων (δημόσιων και ιδιωτικών), Τεχνικές Υπηρεσίες Δήμων και Κοινοτήτων κλπ.
- Ελεύθεροι επαγγελματίες: Οι κάτοχοι του Διδακτορικού Διπλώματος θα μπορούν να εργαστούν ως εξειδικευμένοι ελεύθεροι επαγγελματίες στην Κύπρο και το εξωτερικό. Επισημαίνεται ότι πολύ μικρός αριθμός μνημείων της Κύπρου έχει αποκατασταθεί ή αναστηλωθεί μέχρι σήμερα ενώ ένας μεγάλος αριθμός απαιτεί συστηματική συντήρηση, ενώ οι μελέτες αυτών των έργων ανατίθενται κυρίως σε ιδιώτες μελετητές. Επίσης τονίζεται ιδιαίτερα ο μεγάλος δομημένος όγκος παραδοσιακών κτιρίων στην Κύπρο, τόσο στα αστικά κέντρα όσο και στην ύπαιθρο, όπου μεγάλος αριθμός αυτών των κτιρίων έχουν κηρυχθεί ως διατηρητέα και προστατεύονται υπό ειδική νομοθεσία. Καταγράφεται ταυτόχρονα η ύπαρξη κυβερνητικής πολιτικής επιδότησης της αποκατάστασης τέτοιων κτιρίων που αποτελεί και κίνητρο για αρκετούς ιδιώτες, οι οποίοι επιδεικνύουν μια συνεχώς αυξανόμενη πρόθεση για αποκατάσταση των περιουσιών τους. Τέλος τονίζεται ιδιαίτερα η αναγκαιότητα συντήρησης και αποκατάστασης μεγάλου αριθμού εκκλησιαστικών μνημείων σε χώρες της Μέσης Ανατολής, ένα πεδίο απασχόλησης πολύ εγγύς προς την Κύπρο. Για την κατεύθυνση του Αειφόρου Δομημένου Περιβάλλοντος σημειώνεται η ραγδαία αύξηση της ζήτησης για εξειδικευμένους επιστήμονες στον ενεργειακό- περιβαλλοντικό και αειφόρο σχεδιασμό, τον έλεγχο της ενεργειακής απόδοσης κτιρίων, την εκπόνηση ειδικών περιβαλλοντικών μελετών, βιοκλιματικών μελετών σε αστικό, περιαστικό και αγροτικό δομημένο περιβάλλον κλπ.
- Εκπαιδευτικό Προσωπικό σε Πανεπιστημιακά Τμήματα Αρχιτεκτονικής: Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, οι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος μπορούν να διδάξουν σε Πανεπιστημιακά Τμήματα Αρχιτεκτονικής. Σήμερα λειτουργούν Τμήματα Αρχιτεκτονικής σε τέσσερα πανεπιστήμια της Κύπρου, όπου γίνεται σημαντικός αριθμός μαθημάτων σχετικών με τη συντήρηση και αποκατάσταση μνημείων και παραδοσιακών κτιρίων και περιβαλλοντικού- αειφόρου σχεδιασμού. Προκύπτει λοιπόν ότι οι Αρχιτέκτονες κάτοχοι του Διδακτορικού θα μπορούσαν να εξεύρουν απασχόληση και ως εκπαιδευτικό προσωπικό σε πανεπιστήμια της Κύπρου ή του εξωτερικού.
- Συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα και ομάδες εργασίας: Οι απόφοιτοι του Διδακτορικού προγράμματος θα μπορούν είτε να συμμετάσχουν σε ερευνητικά προγράμματα ως ερευνητικοί συνεργάτες είτε να διεκδικήσουν οι ίδιοι ως συντονιστές τη χρηματοδότηση δικών τους ερευνητικών προτάσεων. Τονίζεται ιδιαίτερα η συνεχής αύξηση των κονδυλίων έρευνας που διατίθενται από την Κυπριακή Κυβέρνηση, την Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και από άλλους διεθνείς οργανισμούς, παράμετρος η οποία δημιουργεί σημαντικές προοπτικές απασχόλησης σ’ αυτό τον τομέα. Επίσης, υπογραμμίζεται η δυνατότητα συμμετοχής των αποφοίτων σε διάφορες ομάδες εργασίας που συστήνονται από το Επιστημονικό Τεχνικό Επιμελητήριο Κύπρου (ETEK), τον Κυπριακό Οργανισμό Προτύπων (CYS), το Τμήμα της ICOMOS στην Κύπρο καθώς και από άλλους οργανισμούς.
Επιτροπές Εισδοχής Φοιτητών
Το πρόγραμμα «Διδακτορικό στην Αρχιτεκτονική» ελέγχεται από την Επιτροπή Διδακτορικού Προγράμματος. Πρόκειται για τριμελή επιτροπή που διορίζεται από το Συμβούλιο του Τμήματος. Η διαχείριση της εισδοχής φοιτητών, όπως η αξιολόγηση των αιτήσεων, αποτελεί μία από τις αρμοδιότητες της συγκεκριμένης επιτροπής.
Διαδικασία Αίτησης
Η εισαγωγή στο διδακτορικό πρόγραμμα γίνεται μετά την ανακοίνωση διδακτορικών θέσεων από το Τμήμα, ακολουθούμενη από αίτηση του ενδιαφερόμενου. Οι επιλέξιμοι υποψήφιοι πρέπει να είναι κάτοχοι πανεπιστημιακού τίτλου, πτυχίου Bachelor ή μεταπτυχιακού τίτλου Master, o οποίος απονέμεται από αναγνωρισμένο φορέα στη χώρα στην οποία λειτουργεί. Οι υποψήφιοι που δεν κατέχουν το πρώτο πτυχίο τους κατά την υποβολή της αίτησης, αλλά θα κατέχουν τέτοιο πτυχίο πριν από την έναρξη του μεταπτυχιακού προγράμματος, μπορούν επίσης να υποβάλουν αίτηση, αλλά πρέπει να υποβάλουν επιστολή από την γραμματεία του Πανεπιστημίου τους, η οποία να πιστοποιεί ότι πράγματι είναι εν δυνάμει απόφοιτοι. Η απόφαση σχετικά με την αποδοχή τους δεν γίνεται επίσημη μέχρις ότου το πτυχίο απονεμηθεί με επιτυχία.
Κάθε αίτηση για εισδοχή πρέπει να περιλαμβάνει:
- Συμπληρωμένο έντυπο αίτησης.
- Βιογραφικό σημείωμα το οποίο να αναφέρει την εκπαίδευση του φοιτητή, την ακαδημαϊκή και ερευνητική εμπειρία, τις δημοσιεύσεις, τα βραβεία κλπ.
- Δήλωση Έρευνας. Οι υποψήφιοι με μεταπτυχιακές σπουδές υποχρεούνται να υποβάλουν σύντομη δήλωση έρευνας (έως και 600 λέξεις) στην οποία να αναφέρεται η περιοχή στην οποία ενδιαφέρονται για τη διεξαγωγή έρευνας. Οι υποψήφιοι που δεν διαθέτουν μεταπτυχιακές σπουδές δεν χρειάζονται να υποβάλουν δήλωση έρευνας.
- Τουλάχιστον δύο συστατικές επιστολές από ακαδημαϊκούς ή επαγγελματίες συμβούλους.
- Πιστοποιημένα αντίγραφα όλων των βαθμών και των μεταγραφών.
- Αντίγραφα οποιουδήποτε άλλου υποστηρικτικού υλικού, όπως εξετάσεις, τιμητικές διακρίσεις, βραβεία κλπ.
- Απόδειξη της επάρκειας αγγλικής γλώσσας, όπως το TOEFL (ελάχιστος βαθμός 90), το IELTS (ελάχιστη βαθμολογία 6.5) ή άλλες ισοδύναμες γλωσσικές εξετάσεις. Οι υποψήφιοι, που έχουν ολοκληρώσει ένα προπτυχιακό ή μεταπτυχιακό πρόγραμμα, όπου η γλώσσα διδασκαλίας ήταν Αγγλικά, ικανοποιούν την απόδειξη της απαίτησης αγγλικής επάρκειας. Η παρούσα διάταξη ισχύει για όλους τους υποψηφίους.
- Απόδειξη της επάρκειας της ελληνικής γλώσσας (αν δεν προέρχεται από ελληνόφωνη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ή σχετικές πανεπιστημιακές σπουδές, απαιτείται πιστοποιητικό επιπέδου C2). Η παρούσα διάταξη ισχύει για υποψήφιους που επιθυμούν να εκπονήσουν διδακτορική διατριβή στα ελληνικά.
Το έντυπο αίτησης πρέπει να υποβληθεί στα αγγλικά ή στα ελληνικά.
Διαδικασία Αξιολόγησης Αίτησης Εισδοχής:
Όλες οι αιτήσεις εισδοχής αξιολογούνται από την Επιτροπή Διδακτορικού Προγράμματος. Τα κριτήρια για την αξιολόγηση των υποψηφίων είναι τα εξής:
- Ακαδημαϊκό υπόβαθρο
- Ερευνητικό Ιστορικό
- Συστατικές Επιστολές
- Πρόσθετα προσόντα
Εάν είναι απαραίτητο, η Επιτροπή Διδακτορικού Προγράμματος μπορεί να προσκαλέσει τον υποψήφιο σε προσωπική συνέντευξη.
Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας αξιολόγησης, η Επιτροπή Διδακτορικού Προγράμματος υποβάλλει στο Συμβούλιο του Τμήματος Έκθεση Αξιολόγησης Εισαγωγής στο Πρόγραμμα για την λήψη τελικής απόφασης. Η έκθεση περιλαμβάνει αιτιολογημένη πρόταση της Επιτροπής για την αποδοχή / απόρριψη της αίτησης του υποψηφίου, τις πιθανές προϋποθέσεις εισδοχής, τις πιστώσεις μεταβίβασης διδακτικών μονάδων και την εργασία στο τομέα της έρευνας. Ενδεχομένως, η επιτροπή μπορεί να προτείνει στην έκθεση τον Ακαδημαϊκό Σύμβουλο και τα μέλη της Επιτροπής Παρακολούθησης της ερευνητικής εργασίας του υποψηφίου.
Αναγνώριση προηγούμενης εκμάθησης και εισαγωγή εισόδου:
Οι υποψήφιοι με μεταπτυχιακό τίτλο, σε περιοχή που σχετίζεται με τους ερευνητικούς τομείς του διδακτορικού προγράμματος, μπορούν να εξαιρούνται πλήρως ή μερικώς από την απαίτηση κατοχής μεταπτυχιακού τίτλου.
Οι υποψήφιοι με μεταπτυχιακές σπουδές, οι οποίοι δεν ολοκλήρωσαν το μεταπτυχιακό τους δίπλωμα, μπορούν να μεταβιβάσουν στο διδακτορικό πρόγραμμα, για την διδασκαλία μαθημάτων σε μεταπτυχιακό επίπεδο, έως και 48 μονάδες ECTS. Η απόφαση για τον αριθμό των μεταφερόμενων μονάδων βασίζεται στο περιεχόμενο των μαθημάτων που ολοκλήρωσε ο υποψήφιος.
Η πίστωση των μεταβιβάσιμων μονάδων, ή η απαλλαγή από την απαίτηση διδασκαλίας στο μεταπτυχιακό επίπεδο αποφασίζεται από την Επιτροπή Διδακτορικού Προγράμματος κατά την αξιολόγηση της αίτησης εισδοχής στο Πρόγραμμα. Η απόφαση της επιτροπής σχετικά με τις εξαιρέσεις και τις πιστώσεις μονάδων ορίζεται ρητά στην Έκθεση Αξιολόγησης Εισαγωγής στο Πρόγραμμα.
Δεν υπάρχει πρόβλεψη για αναγνώριση άτυπης ή / και ανεπίσημης προηγούμενης μάθησης.
Κατηγορία Μαθημάτων
ECTS
Ο φοιτητής πρέπει να συμπληρώσει επιτυχώς 180 ECTS, από την ακόλουθη λίστα μαθημάτων:
No. | Κωδικός | Όνομα | ECTS | Ώρες / Εβδ. |
---|---|---|---|---|
1 | PAR101 | Μεθοδολογία Έρευνας | 15 | 4 |
2 | PAR102 | Περιεκτική Εξέταση | 10 | 3 |
3 | PAR111 | Ειδικά Θέματα Ι | 5 | 2 |
4 | PAR112 | Ειδικά Θέματα ΙΙ | 5 | 2 |
5 | PAR113 | Ειδικά Θέματα ΙΙΙ | 10 | 4 |
6 | PAR121 | Σεμινάρια- Συνέδρια Ι | 5 | 3 |
7 | PAR122 | ΕρευνηΣεμινάρια- Συνέδρια ΙΙ | 5 | 3 |
8 | PAR123 | Σεμινάρια- Συνέδρια ΙΙΙ | 5 | 3 |
9 | PAR201 | Ερευνητική Πρόταση | 20 | 3 |
10 | PAR211 | Διδακτορική Έρευνα Ι | 15 | 3 |
11 | PAR212 | Διδακτορική Έρευνα ΙΙ | 10 | 3 |
12 | PAR221 | Ετοιμασία Δημοσιεύσεων Ι | 15 | 3 |
13 | PAR222 | Ετοιμασία Δημοσιεύσεων ΙΙ | 15 | 3 |
14 | PAR231 | Συγγραφή- Υποστήριξη Δ.Δ. Ι | 15 | 3 |
15 | PAR232 | Συγγραφή- Υποστήριξη Δ.Δ. ΙΙ | 20 | 3 |
16 | PAR223 | Ετοιμασία Δημοσιεύσεων ΙΙΙ | 10 | 3 |
Total
180
Εξάμηνα
ECTS
No. | Κωδικός | Όνομα | ECTS |
---|---|---|---|
1 | PAR101 | Μεθοδολογία Έρευνας | 15 |
2 | PAR102 | Περιεκτική Εξέταση | 10 |
3 | PAR111 | Ειδικά Θέματα Ι | 5 |
ΣΥΝΟΛΟ | 30 |
No. | Κωδικός | Όνομα | ECTS |
---|---|---|---|
1 | PAR112 | Ειδικά Θέματα ΙΙ | 5 |
2 | PAR121 | Σεμινάρια- Συνέδρια Ι | 5 |
3 | PAR201 | Ερευνητική Πρόταση | 20 |
ΣΥΝΟΛΟ | 30 |
No. | Κωδικός | Όνομα | ECTS |
---|---|---|---|
1 | PAR113 | Ειδικά Θέματα ΙΙΙ | 10 |
2 | PAR122 | ΕρευνηΣεμινάρια- Συνέδρια ΙΙ | 5 |
3 | PAR211 | Διδακτορική Έρευνα Ι | 15 |
ΣΥΝΟΛΟ | 30 |
No. | Κωδικός | Όνομα | ECTS |
---|---|---|---|
1 | PAR123 | Σεμινάρια- Συνέδρια ΙΙΙ | 5 |
2 | PAR212 | Διδακτορική Έρευνα ΙΙ | 10 |
3 | PAR221 | Ετοιμασία Δημοσιεύσεων Ι | 15 |
ΣΥΝΟΛΟ | 30 |
No. | Κωδικός | Όνομα | ECTS |
---|---|---|---|
1 | PAR222 | Ετοιμασία Δημοσιεύσεων ΙΙ | 15 |
2 | PAR231 | Συγγραφή- Υποστήριξη Δ.Δ. Ι | 15 |
ΣΥΝΟΛΟ | 30 |
No. | Κωδικός | Όνομα | ECTS |
---|---|---|---|
1 | PAR223 | Ετοιμασία Δημοσιεύσεων ΙΙΙ | 10 |
2 | PAR232 | Συγγραφή- Υποστήριξη Δ.Δ. ΙΙ | 20 |
ΣΥΝΟΛΟ | 30 |
Η επίβλεψη της διδακτορικής διατριβής ανατίθεται σε μέλη του ακαδημαϊκού προσωπικού του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών με βάση το πεδίο επικέντρωσής της.
Rank | Name |
---|---|
Professor - Programme Coordinator | Dr. Byron Ioannou |
Professor | Prof. Lora Nicolaou |
Professor | Prof. Panagiotis Touliatos |
Associate Professor | Dr. Naso Chrysochou |
Associate Professor | Dr. Marios Pelekanos |
Assistant Professor | Mr. Nicos Georgiou |
Assistant Professor | Dr. Grigoris Kalnis |
Visiting Professor | Prof. Kallirroi Palyvou |