Συνέδριο τονίζει την ανάγκη ολιστικής προσέγγισης στην προώθηση της φυσικής δραστηριότητας στα σχολεία
Τα αποτελέσματα του ερευνητικού έργου HEPA - A whole school approach promoting Health Enhancing Physical Activity παρουσιάστηκαν στις 30 Μαρτίου, στο πλαίσιο Συνεδρίου στο Πανεπιστήμιο Frederick στη Λεμεσό.
Ακαδημαϊκοί και ερευνητές/τριες από την Κύπρο και τον διεθνή χώρο αναφέρθηκαν σε καλές πρακτικές για την προώθηση της φυσικής δραστηριότητας στα σχολεία σε Φινλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο και αλλού, επιδιώκοντας απαντήσεις στο ερώτημα: Πώς το σχολικό περιβάλλον μπορεί να επιδράσει στην προώθηση της φυσικής δραστηριότητας;
Το έργο HEPA - A whole school approach promoting Health Enhancing Physical Activity, που χρηματοδοτείται από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+, συντονίζει το Πανεπιστήμιο Frederick με εταίρους οργανισμούς/φορείς σε άλλες πέντε χώρες της Ευρώπης: το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Ελλάδα), τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πιερίας (Ελλάδα), το Cardiff Metropolitan University (Ηνωμένο Βασίλειο), το Europe Active (Βέλγιο), το University of Jyvaskyla (Φινλανδία), το University of Bolzano (Ιταλία) και την Κυπριακή Ένωση Συμμετεχόντων σε Ολυμπιακούς Αγώνες (Κύπρος).
Το Συνέδριο πραγματοποιήθηκε στην παρουσία του κ. Ανδρέα Μιχαηλίδη, Προέδρου του Κυπριακού Οργανισμού Αθλητισμού (ΚΟΑ) και του κ. Κώστα Μυλωνά, Επιθεωρητή Φυσικής Αγωγής Μέσης Εκπαίδευσης εκ μέρους της Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Αθηνάς Μιχαηλίδου.
Στο πλαίσιο του έργου HEPA δημιουργήθηκε εκπαιδευτικό υλικό το οποίο θα δοθεί σε φορείς που δραστηριοποιούνται στον χώρο της εκπαίδευσης με σκοπό την προώθηση της φυσικής δραστηριότητας στο σχολικό περιβάλλον και όχι μόνο στο μάθημα της γυμναστικής.
«H πρώτη σημαντική ανάγκη για την προώθηση της φυσικής δραστηριότητας που ενισχύει την υγεία είναι να προσδιοριστεί μια άλλη προσέγγιση, πιο αποτελεσματική και ολιστική. Η προώθηση της φυσικής δραστηριότητας στο σχολικό περιβάλλον στοχεύει στην αντιμετώπιση αυτής της ανάγκης εστιάζοντας στην επίδραση του σχολικού περιβάλλοντος και της φυσικής αγωγής ως μέσου προώθησης της φυσικής δραστηριότητας που ενισχύει την υγεία. Αυτό οδήγησε σε μια δεύτερη σημαντική ανάγκη: να βρούμε τρόπους ενημέρωσης των επαγγελματιών της εκπαίδευσης και των σχολικών αρχών σχετικά με τις δυνατότητες του σχολείου και της φυσικής αγωγής για την προώθηση της φυσικής δραστηριότητας που ενισχύει την υγεία. Τα παιδιά πρέπει να μάθουν νωρίς πώς να ενσωματώνουν τη δραστηριότητα στην καθημερινότητά τους, γιατί η έρευνα καταδεικνύει ότι τα ενεργά παιδιά γίνονται ενεργοί ενήλικες» αναφέρει η Δρ Ελενα Παπακώστα, Επίκουρη Καθηγήτρια Εργοφυσιολογίας στο Πρόγραμμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Frederick, ερευνήτρια και συντονίστρια του έργου ΗΕΡΑ.
Κατά το Συνέδριο, ο Declercq Lukas εκ μέρους του EuropeActive, του μεγαλύτερου Οργανισμού που δραστηριοποιείται στις Βρυξέλλες στον τομέα της Υγείας και Φυσικής Δραστηριότητας, αναφέρθηκε στη σημαντικότητα μιας διατομεακής προσέγγισης στην προώθηση της φυσικής δραστηριότητας. Ο Paul Sellars, Ερευνητής στο Κέντρο Υγείας, Φυσικής Δραστηριότητας και Ευεξίας του Πανεπιστημίου Cardiff Metropolitan αναφέρθηκε σε καλές πρακτικές προώθησης της φυσικής δραστηριότητας για τη βελτίωση της υγείας στην Ουαλία ενώ οι Timo Jaakkola, ακαδημαϊκός και Mikko Huhtiniemi, ερευνητής στο Πανεπιστήμιο Jyvaskyla στη Φινλανδία έδωσαν παραδείγματα από τη δημιουργία δραστήριων σχολείων ως προς τη φυσική δραστηριότητα.
Ειδικότερα για το έργο HEPA και την ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού για την προώθηση της φυσικής δραστηριότητας στα σχολεία, μίλησαν ο Βασίλης Μπαρκούκης, Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Φυσικής Αγωγής και Αθλητικής Επιστήμης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου, ο Γεώργιος Ράπτης, Εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής στο 3ο Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού Κεντρικής Μακεδονίας, ο Δρ Πάνος Κωνσταντινίδης, Επίκουρος Καθηγητής στο Πρόγραμμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Frederick και η Δρ Βικτωρία Παύλου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Frederick. Το πάνελ συντόνισε η Δρ Έλενα Παπακώστα.