STAFF
PROFILE
Assistant Professor
Dr. Olga Lyra
Department
EducationPost
Short CV
Dr. Olga Lyra is an Assistant Professor at the School of Education and Human Sciences at Frederick University in the field of Special and Inclusive Education. She is the coordinator of the Distance Learning Postgraduate Program of Special Education (Frederick University). She holds a doctorate in Special and Inclusive Education from the University of Cologne (Germany) and a Bachelor degree in Elementary Education from the University of Ioannina (Greece). She has many years of teaching experience in both conventional and distance learning programmes at undergraduate and postgraduate level in the field of Special and Inclusive Education. She has served as an invited assistant professor at the University of Madeira, where she pursued her research interests in the educational and social dimension of inclusion. Her doctoral dissertation focused on the initiation and management of change processes towards inclusive education, where she co-ordinated a two-year research project with a team of educational stakeholders in formal and informal leadership positions. She has numerous years of experience in organizing and coordinating team processes for managing change and professional development in education, as well as writing research proposals both at national (Portugal) and European level (H2020, Erasmus +). Her research interests focus on special and inclusive education, managing diversity in education, changing the way disability is understood and addressed, on self-improvement processes for school units and inclusive school climate, and managing change for inclusive education.
Η Δρ. Όλγα Λύρα είναι επίκουρη καθηγήτρια Ειδικής και Ενιαίας Εκπαίδευσης στη Σχολή Επιστημών της Αγωγής και Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Frederick. Ακόμη, είναι η συντονίστρια του εξ αποστάσεως μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών στην Ειδική Εκπαίδευση. Κατέχει διδακτορικό τίτλο στην Ειδική και Ενιαία Εκπαίδευση από το Πανεπιστήμιο της Κολωνίας (2010) και βασικό πτυχίο Δημοτικής Εκπαίδευσης από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (2003). Έχει πολυετή διδακτική εμπειρία τόσο σε δια ζώσης όσο και σε εξ αποστάσεως προγράμματα σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο στον τομέα της Ειδικής και Ενιαίας Εκπαίδευσης. Έχει εργαστεί ως επισκέπτρια επίκουρη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Μαδέρας (Πορτογαλία), όπου ασχολήθηκε με τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα γύρω από την εκπαιδευτική και κοινωνική διάσταση της συμπερίληψης. Η διδακτορική της διατριβή επικεντρώθηκε στη διαχείριση διαδικασιών αλλαγής στην εκπαίδευση προς την κατεύθυνση της ενιαίας εκπαίδευσης, όπου και συντόνισε ένα διετές ερευνητικό πρόγρμμα με τη συμμετοχή μίας ομάδας εκπαιδευτικών σε επίσημες και ανεπίσημες ηγετικές θέσεις. Έχει πολυετή εμπειρία στην οργάνωση και το συντονισμό ομαδικών διαδικασιών διαχείρησης αλλαγής και επαγγελματικής ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού της εκπαίδευσης, καθώς και στη συγγραφή ερευνητικών προτάσεων τόσο σε κρατικό (Πορτογαλία) όσο και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο (H2020, Erasmus+). Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στην ειδική και ενιαία εκπαίδευση, στη διαχείριση της διαφορετικότητας στην εκπαίδευση, στην αλλαγή του τρόπου κατανόησης και αντιμετώπισης της αναπηρίας, σε διαδικασίες εξέλιξης και βελτίωσης σχολικών μονάδων, στο συμπεριληπτικό σχολικό κλίμα και στη διαχείριση αλλαγών για την ενιαία εκπαίδευση.