Εκδοση για τη συμβολή των τεχνών στην ανάπτυξη βιώσιμων κοινωνιών, από την Καθ. Βικτωρία Παύλου
Η συμβολή των τεχνών στην ανάπτυξη βιώσιμων κοινωνιών βρίσκεται στο επίκεντρο έκδοσης με τίτλο Art, Sustainability and Learning Communities: Call to Action, που κυκλοφόρησε στις 24 Φεβρουαρίου 2024 από τις εκδόσεις Intellect Books.
Πρόκειται για ένα συλλογικό τόμο σε επιμέλεια της Καθηγήτριας Βικτωρίας Παύλου, μέλους του ακαδημαϊκού προσωπικού του Τμήματος Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Frederick και του Καθηγητή Raphael Vella, του Πανεπιστημίου της Μάλτας.
Ακαδημαϊκοί, ερευνητές/τριες και καλλιτέχνες σε Κύπρο, Ελλάδα, Μάλτα, Αμερική, Γερμανία, Φινλανδία, Χιλή, Τουρκία, Αυστραλία και αλλού, συνέβαλαν στα 21 κεφάλαια του τόμου, μεγάλο μέρος του οποίου συνδέεται με το ερευνητικό έργο CARE - Visual art education in new times: Connecting Art with REal life issues, το οποίο υλοποιήθηκε τα έτη 2019-2022 από το Πανεπιστήμιο Frederick με συντονίστρια την Καθ. Παύλου, και με χρηματοδότηση από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+.
«Μπορεί άραγε η τέχνη να ενισχύσει την προσπάθεια αντιμετώπισης των κοινωνικών και οικολογικών προκλήσεων του κόσμου μας; Εμείς λέμε ναι! Άτομα από όλο τον κόσμο συμβάλλουν σε αυτό τον τόμο υποστηρίζοντας πως η ενασχόληση με την τέχνη και η εκπαίδευση μέσω της τέχνης και για την τέχνη από μικρή ηλικία, μπορεί να ευαισθητοποιήσει για πολλά θέματα, σε πολλούς τομείς. Εμείς εστιάζουμε σε ένα πολύ κρίσιμο θέμα: στη βιωσιμότητα των κοινωνιών μας, που αφορά όχι μόνο στο περιβάλλον αλλά και στην κοινωνική δικαιοσύνη», αναφέρει η Καθ. Παύλου, γνωστικό αντικείμενο της οποίας είναι η εικαστική αγωγή.
Στο βιβλίο επιδιώκεται η σύνδεση της εκπαίδευσης με τη σύγχρονη τέχνη και τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης, ενώ αναδεικνύεται η σχέση προώθησης της ενεργού πολιτότητας και της οικολογίας με τον καλλιτεχνικό ακτιβισμό. Το βιβλίο είναι χωρισμένο σε τρία μέρη όπου συνδυάζονται η τεχνογνωσία στην εκπαίδευση των εικαστικών τεχνών, η εκπαίδευση για τη βιώσιμη ανάπτυξη, οι πρακτικές εφαρμογές της σύγχρονης τέχνης και ο ακτιβισμός για την αειφορία. Το Μέρος Ι επικεντρώνεται στη θεωρία της εικαστικής αγωγής και στη διασύνδεσή της με διαφορετικούς κλάδους ενώ το Μέρος II παρέχει συγκεκριμένα παραδείγματα κοινοτήτων μάθησης και παιδαγωγικών προσεγγίσεων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τον εμπλουτισμό του τομέα της εικαστικής αγωγής. Στο Μέρος ΙΙΙ παρουσιάζονται διεθνή πρότζεκτ καλλιτεχνών της σύγχρονης τέχνης, επιμελητών, ακτιβιστών της οικολογίας και άλλων, που λειτουργούν ως πηγή έμπνευσης και απτά παραδείγματα δημιουργικής δράσης.
Εκτός από τη συνεπιμέλεια του τόμου, η Καθηγήτρια Βικτωρία Παύλου υπογράφει τρία κεφάλαια του βιβλίου, δύο από τα οποία σε συνεργασία με τη Δρ Χρυσάνθη Κάτζη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια και Πρόεδρο του Τμήματος Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Frederick, γνωστικό αντικείμενο της οποίας είναι η εκπαίδευση για το περιβάλλον και την αειφόρο ανάπτυξη.