STAFF
PROFILE
Collaborating Acad. Staff
Dr. Evanthia Tsaliki
Department
DL - EducationPost
Short CV
Dr Evanthia Tsaliki has got a twenty three-year teaching experience in primary education covering a diverse pupil population in terms of age, ethnicity, social class, settled or dominant communities as well as historic minorities like the Roma. She got her Bachelor degree in Primary Education by the University of Crete, Greece. She furthered her studies by gaining a Master’s degree in Educational Studies by the University of York, UK followed by a PhD degree in Intercultural Education awarded by UCL, Institute of Education, University of London. She has got teaching experience in tertiary education (face-to-face and distance learning undergraduate and postgraduate programmes of study in Frederick University, Cyprus, the University of Thessaly as well as in the Hellenic Open University) and she has also acted as a visiting research associate based on the International Centre of Intercultural education in UCL Institute of Education, University Colleges London. She has made presentations in national and international conferences as well as publications in national and international journals. Furthermore, she has acted as a trainer of newly qualified teachers as well as experienced teachers within their in-service training and her role as a reviewer in national and international conferences as well as in international journals is in due course. Since September 2018 is a collaborating academic staff in the School of Education and Social Sciences at Frederick University. More specifically she had been teaching the obligatory module ‘Diversity and Anti- racist Education’ in the distance learning Med in Special Education until February 2022. From September 2022 until present she has designed and has been teaching the obligatory module ‘Intercultural theory and praxis’ in the distance learning Med in Intercultural Studies and Greek as a Second Language. She has also been supervising relevant master theses within the framework of the aforementioned distance learning master programme of studies.
H Ευανθία Τσαλίκη είναι εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε δημόσια δημοτικά σχολεία στην Ελλάδα. Έχει εκπαιδευτική εμπειρία είκοσι τριών ετών καλύπτοντας διαφορετικές ομάδες του μαθητικού πληθυσμού όσον αφορά την ηλικία, την εθνικότητα, την κοινωνική τάξη, εγκατεστημένες και μη εγκατεστημένες κοινοτήτες, καθώς και ιστορικές μειονότητες όπως οι Ρομά. Αποφοίτησε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης. Συνέχισε τις σπουδές της αποκτώντας μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην Εκπαίδευση από το University of York στη Μεγάλη Βρετανία. Ακολούθως τής απενεμήθη διδακτορικός τίτλος στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση από το Institute of Education, University of London. Διαθέτει διδακτική εμπειρία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (δια ζώσης και εξ’ αποστάσεως προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών αντίστοιχα). Επίσης έχει διατελέσει επισκέπτρια συνεργάτιδα έρευνας στο Διεθνές Κέντρο Διαπολιτισμικών Σπουδών στο Institute of Education, University of London. Έχει κάνει εισηγήσεις σε πανελλήνια και διεθνή συνέδρια και έχει πραγματοποιήσει δημοσιεύσεις σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά. Ακόμη έχει επιμορφώσει εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στα πλαίσια της ενδοϋπηρεσιακής κατάρτιση τους και ο ρόλος της ως μέλος συντακτικών επιτροπών επιστημονικών εκπαιδευτικών περιοδικών που σχετίζονται με την πολυπολιτισμική εκπαίδευση και την ειδική αγωγή βρίσκεται εν εξελίξει. Από το Σεπτέμβριο του 2018 είναι συνεργαζόμενο εκπαιδευτικό προσωπικό στη Σχολή Επιστημών της Αγωγής και Κοινωνικών Επιστημών του Frederick University. Ειδικότερα δίδασκε το υποχρεωτικό μάθημα ‘Ετερότητα- Αντιρατσιστική Αγωγή’ στο εξ’ αποστάσεως μεταπτυχιακό πρόγραμμα της Ειδικής Αγωγής μέχρι το Φεβρουάριου του 2022. Από το Σεπτέμβριο του 2022 είναι η επιστημονικά υπεύθυνη, έχει σχεδιάσει και διδάσκει το υποχρεωτικό μάθημα ‘Διαπολιτισμική Θεωρία και Πράξη’ στο εξ’ αποστάσεως μεταπτυχιακό πρόγραμμα ‘Διαπολιτισμικές Σπουδές και η Ελληνική ως Δεύτερη Γλώσσα’. Επιπρόσθετα επιβλέπει μεταπτυχιακές διατριβές σχετικές με τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και συναφή θέματα στο πλαίσιο του προαναφερθέντος μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών.