STAFF
PROFILE

Dr. Victoria Pavlou
Associate Professor

Dr. Victoria Pavlou

Department
Education
Post
Email
pre.pv at frederick.ac.cy
Short CV

Dr Victoria Pavlou is an Associate Professor of Visual Arts Education, chair of the Department of Education. She holds a Teacher diploma from the Pedagogical Academy of Cyprus, a BEd from the University of Athens (graduated first in her year) and a MA in Educational Studies (with distinction) from Warwick University. She received the Ph.D. degree in Education in 2003 from the Institute of Education, University of London (School of Arts and Humanities & School of Human Development). She joined the Department of Education in 2008. Prior to this appointment she worked as a research officer at the Institute of Education (University of London), as a post-doctoral researcher and visiting lecturer at the University of Aegean (Greece), and as a visiting lecturer at the University of Cyprus. Her research interests focus primarily in the area of visual arts in primary education: initial teacher education and continuing teacher professional development (enhancing visual arts education with sustainable development capabilities, profiling teaching styles, teachers’ attitudes and knowledge, developing pedagogical content knowledge, etc.), pupils’ learning preferences, motivation and creative potentials, and integrating ICT in learning and teaching (multliteracies and multimodality, open and close software, online interactive activities, video art, etc.). She has experiences in numerous European projects (e.g. KC-MEM, Digiworld, Training Educators in ICT issues, etc.) and was external evaluator in European funded projects (e.g. reviewer of the EnVIL’s (European Network of Visual Literacy Network) Comenius project titled "Common European Framework of Reference on Visual Literacy"). She was the coordinator (2019-2022) of the Erasmus+ European funded project “Art education in innovative times: Connecting Art with REal life issues (CARE) (www.frederick.care.ac.cy)”. Currently she coordinates (2022-2024) the Erasmus+ European funded project “Critical ARts Education for Sustainable Societies (CARE/SS). Her teaching interests include visual arts education, museum education, educational evaluation, artistic expression and new technologies in education, multimodality, pedagogy, and research methods. She is teaching undergraduate and postgraduate courses at the Department of education. She has presented her work in numerous scientific conferences and international journal publications such as the International Journal of Art and Design Education, Studies in Educational Evaluation, Visual Inquiry: Learning and Teaching Art, International Journal of Education through Art, etc. She was a board member of the European Regional Council of InSEA (International Society of Education through Art) (elected and coopt) between 2011-2022). She is now an editor of the IJETA (International Journal of Education Through Art).

Η Δρ Βικτώρια Παύλου είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εικαστικής Παιδείας, πρόεδρος του Τμήματος Επιστημών της Αγωγής. Είναι κάτοχος διπλώματος δασκάλας από την Παιδαγωγική Ακαδημία Κύπρου, πτυχίου δημοτικής εκπαίδευσης από το Πανεπιστήμιο Αθηνών (αποφοίτησε πρώτη το έτος της) και μεταπτυχιακού στις Παιδαγωγικές Σπουδές (με διάκριση) από το Πανεπιστήμιο Warwick. Έλαβε το Διδακτορικό τίτλο στην Εκπαίδευση το 2003 από το Institute of Education, University of London (School of Arts and Humanities & School of Human Development). Εντάχθηκε στο Τμήμα Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστήμιου Frederick το 2008. Προηγουμένως εργάστηκε ως ερευνήτρια στο Ινστιτούτο Εκπαίδευσης (Πανεπιστήμιο του Λονδίνου), ως μεταδιδακτορική ερευνήτρια και επισκέπτρια λέκτορας στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου (Ελλάδα), και ως επισκέπτρια λέκτορας στο Πανεπιστήμιο Κύπρου. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται κυρίως στον τομέα των εικαστικών τεχνών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση: αρχική εκπαίδευση εκπαιδευτικών και συνεχιζόμενη επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών (ενίσχυση της εικαστικής παιδείας με ικανότητες για αειφόρο ανάπτυξη, διδακτικά προφίλ, στάσεις και γνώσεις εκπαιδευτικών, ανάπτυξη γνώσης παιδαγωγικού περιεχομένου κ.λπ. ), μαθησιακές προτιμήσεις των μαθητών, κίνητρα και δημιουργικές δυνατότητες, και ενσωμάτωση των ΤΠΕ στη μάθηση και τη διδασκαλία (πολλυγραμματισμοί και πολυτροπικότητα, ανοιχτά και κλειστά λογισμικά, διαδικτυακές διαδραστικές δραστηριότητες, βίντεο τέχνη κ.λπ.). Έχει εργαστεί σε πολλά ευρωπαϊκά προγράμματα (π.χ. KC-MEM, Digiworld, Εκπαιδεύοντας Εκπαιδευτικούς σε θέματα ΤΠΕ, κ.λπ.) και ήταν εξωτερικός αξιολογητής σε ευρωπαϊκά χρηματοδοτούμενα έργα (π.χ. αναθεωρητής του έργου Comenius του EnVIL (European Network of Visual Literacy Network) με τίτλο " Κοινό ευρωπαϊκό πλαίσιο αναφοράς για τον οπτικό γραμματισμό"). Ήταν η συντονίστρια (2019-2022) του Eramsus+ ευρωπαϊκού χρηματοδοτούμενου έργου «Art education in innovative times: Connecting Art with REal life issues (CARE) (www.frederick.care.ac.cy)». Αυτό το διάστημα (2022-2024) είναι η συντονίστρια του Eramsus+ ευρωπαϊκού χρηματοδοτούμενου έργου «Critical ARts Education for Sustainable Societies (CARE/SS)». Τα διδακτικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν την εικαστική αγωγή, τη μουσειακή αγωγή, την εκπαιδευτική αξιολόγηση, την καλλιτεχνική έκφραση και την ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση, την πολυτροπικότητα, την παιδαγωγική και τη μεθοδολογία έρευνας. Διδάσκει σε προπτυχιακά και μεταπτυχιακά μαθήματα του Τμήματος Επιστημών της Αγωγής. Έχει παρουσιάσει το έργο της σε πολλά επιστημονικά συνέδρια και έχει δημοσιεύσεις σε διεθνή περιοδικά όπως το International Journal of Art and Design Education, Studies in Educational Evaluation, Visual Inquiry: Learning and Teaching Art, International Journal of Education through Art, κλπ.. Ήταν μέλος του Ευρωπαϊκού συμβουλίου του InSEA (International Society of Education through Art) (εκλεγμένο και συνεργαζόμενο) για το διάστημα 2011-2022. Είναι τώρα συντάκτρια του περιοδικού IJETA (International Journal of Education Through Art).

Go back